2020-09-28 05:34 | 0 kommentarer
Gatuvy från Gruvvägen.Tvätteriets skorsten.Kirunas äldsta bevarade arbetarbostad.Gamla Parkskolan/Realskolan.Kiruna kyrkas klockstapel.Kulturhuset, gamla Östermalmsskolan.Korsningen Gruvvägen-Adolf Hedinsvägen.Västlaestadianska kapellet.Lite här och var får man en skymt av gamla, fina bolagshus. Här, till exempel...... och här.En del av Hermelinsgatan.Gatuvy från Gruvvägen.Allra längst upp på Gruvvägen finns ett hus som det är något speciellt med.Högst upp i huset, 568 meter över havet, bor dom som bor högst upp i Sverige.Utsikt från parkeringen vid sista huset på Gruvvägen.En del av muren ovanför garagen.Höghusen på Högalid.På muren vid gångbanan har det funnits flera konstverk. Numera återstår inte så mycket av dem.Bensinmack för de yngsta i området.Gångbanan utanför höghusen och hus på Lappgatan.Gruvvägen och gångbanan utanför höghusen.
Om du gillar bloggen med Kirunabilder, eller vill dela det senaste inlägget med andra:
2020-09-21 05:45 | 0 kommentarer
Kiruna stadshus.Maxusraketen.Någon sorts symbolik känns det som med gruvan tillsammans med den svenska och norska flaggan.Bolagshus på Skolgatan.Gamla sjukstugan. Ursprungliga delen ritad av Gustaf Wickman..Gamla sjukstugan.Gruvan och ett av de tre husen i den så kallade "Gula raden".Gamla brandstationens slangtorn, ritat av Gustaf Wickman.Gamla brandstationen uppfördes 1909.Föreningsgatan.Gamla kyrkoherdebostaden på Föreningsgatan. (Bilden är tagen då färg skrapats av inför en ommålning tidigare i höstas, därav det sjabbiga utseendet. Numera är den ommålad och fin.)Gruvvägen/Bibioteksgatan/Föreningsgatan.Kirunas vackra kyrka, ritad av Gustaf Wickman.Ett minne från gamla tider.Stadshusets klocktorn.Gatuvy från Gruvvägen."Sittande lapp", staty av Ingrid Geijer.
2020-09-14 05:43 | 0 kommentarer
"Martinssons hörna", Kiruna kyrka, biblioteket och gamla brandstationens slangtorn.Vägen till "Ljusdalsviadukten""Snusdosan" och "Spottkoppen".Stationshuset och höghus på Hjalmar Lundbohmsvägen.Framför LKAB-kontoret växer sig gropen allt större.Stadshuset.Bron över E 10:an.Lastområdet vid järnvägsstationen.Gamla sjukstugan och gamla brandstationens slangtorn.Högsta tillåtna vikt - 37 ton.
2020-09-08 05:35 | 0 kommentarer
Det finns nog knappast någon, undantaget riktigt små barn, som inte känner till filmerna om Saltkråkan. En av rollfigurerna, Stina, berättar ofta historier om saker som hänt "hemma på vår gata i stan". Det var när jag satt och såg på en av de älskade gamla filmerna som jag kom på det - att det, i likhet med Stinas gata, också i Kiruna finns en gata som är helt fantastisk. Och att det dessutom är gatan där jag själv bor.När det gäller foto så finns det ingen annan gata i stan som slår Gruvvägen. Våran gata är bäst, så det så! Härifrån kan man rikta kamera mot fjällvärlden, speciella byggnader och gruvan, för att nämna lite. Och att LKAB-kontoret står i ena änden och huset med Sveriges högst belägna lägenheter i den andra, gör ju så klart inte saken ett dugg sämre. Det finns alltså all anledning att ge sig av med sin kamera längs denna gata.Alla bilder i det här blogginlägget, och i kommande delar, är tagna från Gruvvägen med tillhörande gräsmattor, parkeringar och slänter. Inget fusk med att traska in på andra gator, alltså! Här kommer första delen!
Vid "vakten" vid LKAB slutar Gruvvägen. Här är det stopp för privatpersoner att åka vidare.LKAB-kontorets fasad. Skulpturen vid kontorets entré.Vid manskapshusen.Sedan långt tillbaka finns en ny hållplats men den gamla skylten står kvar.Finns det fler än jag som tycker att LKAB:s nya logga liknar gamla Top Bryggeriets?Några minuters studie visade att den här gubben nästan alltid ser sur ut.Med ett vindkraftverk i lasten...Hus i SJ-området.Mätplint.SJ- och centrumbebyggelse.Det var inte bara på marken som det hände saker.Kvarteret Ortdrivaren med Berlinermuren, Mullbänken, Snusdosan och Spottkoppen.
2020-09-05 05:50 | 1 kommentarer
2020-09-02 07:01 | 1 kommentarer
I fredags var det dags för invigningen av den nya järnvägsträckan i Kiruna. Den 18 kilometer långa sträckan ersätter den tidigare, som låg i det område som först berörs av markrörelser orsakade av gruvdriften. Så fortsättningsvis kommer alla tågresenärer att ha baksidan av Kiirunavaara som vy, då de är på väg till eller ifrån gruvstaden.Invigningen skedde så klart med pompa och ståt med ett flertal aktiviteter kring stationshuset, och dessutom bjöds det på en provtur längs den nya järnvägssträckan. Tyvärr var vädret det sämsta tänkbara. Regnet öste ner och molnen låg tunga över Kiirunavaara. Men trots att mycket av vyerna uteblev så vet jag att jag kommer att sakna den gamla järnvägssträckan. Sista biten till Kiruna var fantastisk. Speciellt då stadens alla ljus glittrade i vintermörkret. När man såg dem kände man att man kommit hem. Fortsättningsvis kommer vyn att vara en massa gråbergshögar och industribyggnader. Det är inte alls samma sak, men man vänjer sig väl med tiden. Och huvudsaken är ju trots allt att man kommer fram till sitt älskade Kiruna.Som sagt var så öste regnet ner, så det blev till att ta med sig ett paraply i jätteformat och en kamera i miniformat. Inte helt lätt att hantera en kamera med bara en hand, men lite bilder blev det i alla fall.
e-post
Kirunabarnens sångKirunafestivalenKirunafotominnenKirunaTidningenStadsflytten.nu
Du vet att du är från Kiruna...Gamla KirunabilderKirunaKirunafestivalenKirunaTidningenStads- och CentrumutvecklingVi som sörjer att Kiruna rivs